
 

1 
 

      COMPLAINTS AND COMPLIANCE COMMITTEE1
 

  
 Date of Hearing: 11 April 2019                                       Case Number: 296/2018
   

 DEMOCRATIC ALLIANCE             COMPLAINANT 
v 
SOUTH AFRICAN BROADCASTING CORPORATION               RESPONDENT   

 

  PANEL:  JCW van Rooyen SC (Chairperson) 

Dr Keabetswe Modimoeng (ICASA Councillor) 

Mr Peter Hlapolosa  

Mr Mzimkulu Malunga 

Mr Jacob Medupe  

Prof Kasturi Moodaliyar 

Mr Jack Tlokana  

For the complainant:   Advocate Natalie Lange instructed by Attorneys Warren Burne of 
Meumann White, Durban; and accompanied by Mr Zwakele Mncwango, who drafted the 
complaint and Ms Philisiwe Sefatsa. 

For the Respondent:  Mr Nyiko Shibambo, Mr Philly Moilwa and Ms Sbongi Ngcobo.  

Assessor to the Coordinator: Ms X Mantshintshi; 

Coordinator: Ms Lindisa Mabulu 

_____________________________________________________________  

     JUDGMENT 

JCW VAN ROOYEN 

                                                           
1  An Independent Administrative Tribunal at the Independent Communications Authority of South Africa  

(ICASA) in terms of Act 13 of 2000 and section 192  of the Constitution of the RSA. It, inter alia, decides disputes 

referred to it or filed with it in terms of the Electronic Communications Act 2005. Such a decision is, on 

application, subject to review by a Court of Law. The Tribunal also decides on complaints from outside ICASA or 

references from within ICASA which it receives against licensees in terms of the Electronic Communications Act 

2005, the Broadcasting Act 1999 or the Postal Services Act 1998 (where registered postal services are included). 

Where a complaint is upheld, the matter is referred to the Council of ICASA with a recommendation as to an 

order, if any, against the licensee. Council then considers an order in the light of the recommendation by the 

CCC.  Once Council has decided, the final judgment is issued by the Complaints and Compliance Committee’s 

Coordinator.  

 



 

2 
 

[1] A complaint was lodged by the Democratic Alliance, a Political Party and the 

Opposition in Parliament, against the South African Broadcasting Corporation 

(“SABC”), the public broadcaster in terms of the Broadcasting Act 1999. The 

complaint, received by the Coordinator of the Complaints and Compliance 

Committee at ICASA on 27 August 2018, was initially lodged with the 

Broadcasting Complaints Commission of South Africa, the Registrar of which, 

informed the Complainant that the BCCSA did not have jurisdiction to hear the 

matter and that this is a matter for the Complaints and Compliance Committee 

at ICASA.   

[2] The complaint related to a 10 June 2018 broadcast by Ukhozi FM, a radio 

station under the control of the SABC.  It was stated that the slot, which is meant 

to communicate Government’s work in the Province (and was paid for by the 

Province) was used by the MEC to criticize the Democratic Alliance (“DA”) 

without the SABC granting the DA an opportunity to respond during the 

programme. During the programme Ukhozi presenter, Siya Mhlongo, posed a 

question to a Natal MEC pertaining to a political debate in which the question 

was raised whether she had influenced State contracts, which were granted to 

her husband – an allegation which she denied.  The slot, which was meant to be 

used to communicate Government’s work in the Province of Kwazulu Natal was, 

according to the complaint, used by the MEC to exonerate herself. Thus, for 

personal purposes and not as part of the communication to the public as to the 

work of the Provincial Government.  

 
THE SABC’s RESPONSE TO THE COMPLAINT 

[3] The SABC argued at the hearing that the content of the broadcast, which was 

in Zulu, in no way gave rise to a duty to grant the Complainant a right to reply. 

It was true that the MEC, a member of the ANC Executive in Kwazulu Natal, had 

been asked during the slot to respond to allegations that she had, in some way, 

been involved in the granting of government contracts to her husband. Adv. 

Lange, representing the Democratic Party, argued that it was reasonable to 

assume that this interview had been planned so as to grant the MEC an 

opportunity to clean her slate. In effect, she had been misusing the opportunity 

to inform the listeners as to how Government was operating, to promote her 

own image. The counter argument by the SABC’s Mr Moilwa was that the 

interview did not overstep the boundaries of what is permissible in such a 

programme. In fact, the public had a right to be informed by the MEC in regard 

to these allegations, whether the programme was subsidised or not. 



 

3 
 

FINDING 

[4] The Broadcasting Code, which was issued per ICASA Broadcasting 

Regulations in 2009, provides as follows: 

12. Controversial issues of public importance 

(1) In presenting a programme in which a controversial issue of public importance is 
discussed, a broadcaster must make reasonable efforts to fairly present opposing points of 
view either in the same programme or in a subsequent programme forming part of the same 
series of programmes presented within a reasonable period of time of the original broadcast 
and within substantially the same time slot. 

(2)A person whose views are to be criticised in a broadcasting programme on a controversial 
issue of public importance must be given the right to reply to such criticism on the same 
programme. If this is impractical, a reasonable opportunity to respond to the programme 
should be provided where appropriate, for example in a right to reply programme or in a pre-
arranged discussion programme with the prior consent of the person concerned. 

[5] The CCC came to the conclusion that it could not, reasonably, be concluded 

that the interview had overstepped the boundaries of what is permissible in 

Law. The focus of the programme was on the work of the local government and 

it would have been remiss of the SABC, not to have asked the MEC about the 

public debate which related to the business of her husband. In fact, this was a 

necessary ingredient of the programme to inform the public as to the workings 

of Government in the Province. To have included the view of the DA, would have 

gone outside the parameters of such an information programme. Viewers would 

have wanted to know what the MEC’s response is to the criticism against her. 

The intention of the programme was to provide information and not to provide 

for a debate. The programme was intended to inform the public of what was 

happening in Government and it was not unreasonable to have included the 

interview, even if the intention of the programme was to explain the activities 

of Provincial Government in Natal. Of course, the complaint was not only that 

the interview was included, but that the DA was not granted an opportunity to 

reply to what was said by the MEC on a matter which had become a political 

issue.   Such a reply would presumably have questioned the reasoning of the 

MEC. The electronic copy of the broadcast also demonstrates that the MEC's 

response contained a plain rebuttal of the allegations and nothing more. 

[6] The right to reply, according to the ICASA Broadcasting Regulations, depends 

on public importance – which is identical to the “public interest” test as applied 

by our Courts. It is important to note that our Courts have held that “public 



 

4 
 

interest” is not to be understood as that which is “interesting to the public” but 

is limited to instances where a higher value would be promoted.2 Although it 

could be argued that such a higher value could have resulted in including a 

response by the DA, the benefit of doubt must go to the SABC. Its freedom of 

speech is guaranteed by section 16 of the Constitution of the Republic of South 

Africa and this Constitutional right is generally only limited where section 16 of 

the Constitution of the Republic (a) excludes hate speech; (b) where the matter 

is of “public importance” according to the ICASA Code for Broadcasters (2009) 

and requires an answer and (c) where it amounts to defamation, is injurious of 

a person or amounts to invasion of privacy. Although the debate as such would 

have been of interest to the public, the CCC is of the view that a response by the 

DA within this programme was not called for by the “public importance” test. 

The programme was directed at information and not at providing different views 

– political in this case. The question to the MEC was also important, since it 

related to the integrity of the service in the Province. The reasonable listener 

would have known that there could be different opinions on what the MEC said 

– in fact, that it was her explanation.  The core of the programme was 

information as to government in Kwazulu Natal and it was not, for purposes of 

an information slot on Radio, required by the ICASA Broadcasting Regulations 

(2009) to have also included  an opposing view. It was not in the public interest 

– as defined by our Highest Court at the time3 – to include it in this programme. 

[7] The Complainant left it to the Coordinator’s Office to add any other relevant 

complaint. This is not, with respect, the task of the Coordinator and it would also 

not have been legally permissible for the CCC to have added a second complaint. 

It is true that the CCC is granted an investigative function by section 17B of the 

ICASA Act, but the Constitutional Court has held that this authority may not be 

                                                           
2 See   Financial Mail (Pty) Ltd and Others v Sage Holdings Ltd and Another 1993 (2) SA 451 (A) Corbett CJ 

said in delivering the majority judgment (at 464C-D): “(1) There is a wide difference between what is interesting 

to the public   and what it is in the public interest to make known . . .(2) The media have a private interest of their 

own in publishing what appeals to the public and may increase their circulation or the numbers of their viewers 

or listeners; and they are peculiarly vulnerable to the error of confusing the public interest with their own 

interest...” Quoted with approval by Hoexter JA in Neethling v Du Preez; Neethling v The Weekly Mail 1994 (1) 

SA 708 (A) at 779 and Hefer JA in National Media Ltd v Bogoshi & Others 1998(4) SA 1196(SCA) at 1212 where 

reference is made to Asser Handleiding tot de Beoefening van het Needelands Burgerlijk Recht (9th Ed vol III at 

224 para 238 which, translated, reads as follows: 

 
3 See previous footnote 



 

5 
 

used unfairly.4 The CCC is, in any case, not permitted, according to the Supreme 

Court of Appeal, to add a complaint itself.5 

Thus, although the SABC conceded that it had not, as required by the relevant 

Regulations,6 stated that the programme was a sponsored programme at the 

beginning and end of the broadcast, it would be impermissible in law for the CCC 

to add a complaint, even if conceded by the SABC. This was the task of the 

Complainant, which limited its complaint to one matter. 

RESULT 

The Complaint is dismissed. No order is, accordingly, advised to Council.   

 

The Members agreed with the above Judgment 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           
4 Islamic Unity Convention v Minister of Telecommunications 2008 (3) SA 383 (CC). 
5 The principle is well illustrated by the judgment of the Supreme Court of Appeal in Roux v Health Professions 
Council of SA & Another [2012] 1 All South Africa Law Reports 49 (SCA). 
6 Regulations Relating to the Definition of Advertising and the Regulation of Infomercials and Programme  
Sponsorship in Respect of Broadcasting Activities. 


