
 

1 
 

 
 
 

COMPLAINTS AND COMPLIANCE COMMITTEE 
 

 
Date of Hearing: 6 October 2021    Case No: 406/2020 

 

AVHAPFANI NEMAKHAVHANI           COMPLAINANT 

v 

CHOICE FM           RESPONDENT 
 

 

 

CCC MEMBERS:   Judge Thokozile Masipa – Chairperson 

 Councillor Yolisa Kedama- member 

  Mr Peter Hlapolosa - member 

  Mr Thato Mahapa - member 

  Mr Paris Mashile - member 

  Ms Ngwako Molewa - member 

    

FROM THE OFFICE OF THE CCC:  

 

Lindisa Mabulu - CCC Coordinator  

Meera Lalla - CCC Assessor 

Xola Mantshintshi - CCC Assessor  

Thamsanqa Mtolo - CCC Assessor 

Amukelani Vukeya - CCC Administrator 

 

LEGAL REPRESENTATION FOR PARTIES 

  

For the Complainant - Mr Andisa Mamathuba 
(an attorney) 

 
For the Respondent - Mr Malange  

(an advocate) 
 __________________________________________________________ 
 

DRAFT JUDGMENT 
___________________________________________________________ 

  Judge Thokozile Masipa  
 



 

2 
 

1. INTRODUCTION 
 

[1]  The Complainant is Avhapfani Nemakhavhani, a member of the Thulamela 

Community in Thohoyandou. 

 
[2]  The Respondent is Choice FM, a geographic Community sound broadcasting 

service. Its licence area is within the Thulamela Municipality area. 

 

[3]  The licensee is Mutsindo Community Media Trust registered as a non-profit 

Trust. It owns both Choice FM and Energy FM. The relevance of Energy FM 

shall become clear later in this judgment. 

2.  THE COMPLAINT  

[3]   On 29 March 2021 the Complainant lodged a complaint with the CCC against 

the Respondent in which he made several allegations the details of which are 

set out hereunder. 

3.  DUAL ROLES 

[4]   The Complainant alleged that the Respondent had contravened the following: 

4.1 Schedule 1, regulation 10A (7)(d) of the Standard Terms and 

Conditions Regulations for Class Licences, as amended. 

The said regulation states: 

“The Board of Directors /Trustees and Station Management must not 

occupy dual roles with regard to being managers/presenters at the radio 

station.” 

The allegation was that Mr Shonisani Muleya  

occupied dual roles as a presenter, part of the management and Trustee 

of Choice FM. 

[5]   The Respondent did not deny the allegation that Mr Muleya occupied dual roles 

as stated above. In addition, it undertook to remedy the non compliance. It 

was disclosed at the hearing that Mr Muleya had indeed resigned from the 

station. The resignation does not prevent the CCC from hearing the matter, 

as Muleya’s resignation came after the complaint had been lodged. 



 

3 
 

[6]  I shall now deal with each of the remaining allegations in turn. 

 

4.  COMMUNITY OWNWERSHIP AND PARTICIPATION 

[7]   Regulation 13(1), (2) and (5) of the Community Broadcasting Services 

Regulations read with Schedule 1, Regulation 10A (7)(a) and (b) of 

the Standard Terms and Conditions Regulations for Class Licences as 

amended. 

The relevant regulations state: 

“(a) A Licensee must be owned by Community members with the Board of 

Directors as custodian of the License.” 

(b) A Licensee must encourage the community members within the coverage 

area to participate in ownership, management of television station or radio 

station.” 

[8] The allegation is that Choice FM is not owned by Thulamela Community 

members. 

Elaborating on this allegation the Complainant stated: 

“Choice FM/Mutsindo Community Media Trust is owned by Mr Shonisani Aubrey, 

Mr Simphiwe Mdlalose and Mr Stanley Luvhengo not by Thulamela 

Community. 

Mr Mdlalose does not reside in the coverage area. He does not represent 

Thulamela Community. 

Mr Muleya does not reside in the coverage area. He does not represent 

Thulamela Community. 

Mr Luvhengo does not reside in the coverage area. He does not represent the 

Thulamela Community. 

The licence area is Thulamela Local Municipality as per clause 3 of Mutsindo 

Community Media Trust Licence conditions 

The above individuals comprise the Trustees of Choice FM and Board of 

Trustees.” 



 

4 
 

 

[9]   A further allegation is that the Board of Trustees of Choice FM does not allow 

members of Thulamela Community to participate in the affairs of Choice FM.  

[10] The Respondent denied that Choice FM was not owned by the Thulamela 

Community members. It also denied that the Board of Trustees of Choice FM 

did not allow members of the Thulamela Community to participate in the 

affairs of Choice FM. 

[11] On the version of the Respondent, ownership of the station was done through 

a collage of community organizations/beneficiaries. The Respondent annexed 

NPO Certificates of all member organizations who, allegedly, make up the 

Board of Directors of Choice FM in accordance with its founding documents. 

The certificates are marked Appendix 2A. 

[12] To demonstrate that participation by the community was allowed, the 

Respondent annexed a number of photographs purportedly demonstrating 

community engagement in the affairs of Choice FM. (I shall come back to this 

point later when I analyze the evidence). 

[13] On page 38 of the bundle there is a list titled SENIOR MANAGEMENT: CHOICE 

FM. 

The list has four names of Black South Africans who allegedly reside “in the 

footprint.” 

I pause to state that this fact was not controverted. 

 

5.   LOCAL ORIGINATING PROGRAMMES 

 
[14] Regulation 10(1) of the Community Broadcasting Services 

Regulations of 2019 states: 

“The majority of programmes, news bulletins and current affairs broadcast by 

a community broadcasting service must be local originating programmed.” 

 

[15] The allegation is that Choice FM does not broadcast local originating 

programmes, and that most of the content produced is not from the coverage 



 

5 
 

area. Choice FM is dependent on programming by Energy FM for news 

bulletins, current affairs, sports programmes and breakfast shows. 

[16] The Respondent denied the allegation above. On its version, Choice FM 

syndicated programmes from Energy FM from 6h00 - 9h00 and 18h00 - 

20h30 weekdays. This was in line with Regulation 10(2) of the Community 

Broadcasting Services Regulations of 2019 which allowed syndication of not 

more than 20% of the syndicated content, it was submitted. The remainder 

of the time was used for content by Choice FM. Such content was produced 

and broadcast by Choice FM. 

News  

[10] According to the Respondent, the station broadcast its news bulletin between 

7h00 and 18h00 with only two hours of syndicated programs having news 

from Energy FM, while the rest of the bulletins were by Choice FM. 

Current Affairs  

[11] Further, it explained that current affairs programming and/or sport-related 

content did not have to be limited to stand-alone programmes but can be 

content that was broadcast in segments at any hour during normal 

programming. 

[12] In addition, all shows on the station had features or segments to achieve such 

content. The Respondent gave an example of crossing live to press 

conferences as well as playing recorded interviews or recorded statements as 

they happened. It explained that there were current and sport related content 

in much of those programming that catered for the community and complied 

with Regulation 10(1) of the Community Broadcasting Services Regulations of 

2019. 

[13] Although the Complainant had a right of reply, he could not gainsay any of 

the above averments. 

 

 

 



 

6 
 

 

6.  POLICIES DEALING WITH PROGRAMMING MATTERS  

[14] Regulation 10(3) of the Community Broadcasting Services 

Regulations of 2019 states that: 

“A Licensee must have policies dealing with programming matters that 

include, among others, 

(a) mechanisms for community participation;  

(b) programming format; and  

(c) language policy.” 

[15] The allegation is that Choice FM does not have policies dealing with 

mechanisms for community participation, programming format and language 

policy. 

[16]  In response, the Respondent denied the allegations and stated that it did 

have operational policies to manage the operation of the station. These 

policies were known to its employees and available, on request, to any 

member of the public. 

[17]  The Respondent further stated that because the Regulations were enacted 

after Choice FM was licensed, the station was still experiencing “teething 

challenges in relation to having policies as explicit those in the Regulations.” 

In this regard, the Respondent undertook to  

“strive to align and/or finalise our community programming policy document 

by the end of the financial year in order to comply with the above-mentioned 

regulations.” (I shall come  

back to this contradiction later in my judgment). 

 

7.  PROGRAMMING COUNCILS/COMMITTEES 

 
[18]  Regulations 13(3) and (4) of the Community Broadcasting Services 

Regulations state that: 

 



 

7 
 

“(3) A Licensee must establish programming councils/committees to enable 

community members to participate in the selection and provision of 

programmes.” 

“(4) The programming councils or committees must be representative of 

different interest groups within the community served, such as youth, 

women, or people with disabilities.” 

[19]  The allegation is that the radio station does not have programming 

committees which enable community members to participate in the 

programming of Choice FM. 

[20]    The Respondent denied the allegation. It stated that Choice FM has sectorial 

membership with beneficiaries/members organization that are part of the 

Board and part of the community programming committees. The Respondent 

attached Appendix 5A (as proof of programming committee and pictures of 

how the Respondent interact with various sections of the community directly 

and through its member organizations. 

[21]   Choice FM also denied the allegations that it did not have policies dealing 

with mechanisms for community participation, programming format and 

language policy. It stated that it had put in place operational policies to 

manage the operation of the radio station. The employees of the Respondent 

were familiar with such policies. As far as Choice FM was aware no one from 

outside the radio had ever asked to see such policies. The claim, therefore, 

that such policies did not exist was unwarranted, argued the Respondent. 

 

8. ANALYSIS OF THE EVIDENCE  

 
[22] As can be seen above, serious allegations of non compliance of various 

regulations were made against the Respondent. One would have expected a 

direct response of either an admission or a denial as well as the basis of such 

a response. The Respondent correctly made an admission that Mr Muleya 

occupied dual roles in contravention of the applicable regulations and 

undertook to remedy the issue. The resignation of Mr Muleya from the station 

might have been an attempt to do just that. 

 



 

8 
 

[19]  The Respondent also denied that it had failed to comply with Regulations 

10(1) and 10(3) of the applicable regulations. However, for some 

inexplicable reasons, it then took a wishy washy approach in presenting part 

of its case. I say this because it made a number of indirect concessions some 

of which made no sense at all. For instance, it denied an allegation that the 

station had no programming policies. In the same breath it stated that the 

station had 

“teething challenges in relation to having policies as explicit as the ones 

required by the regulations concerned.” This renders the statement 

disingenuous as an admission of a fact and its denial cannot exist side by 

side. 

[20]   It is so that allegations remain mere allegations until they have been proven 

true. However, it is for the Respondent to raise a defence that makes sense. 

In the present matter, the inconsistencies in the case of Choice FM made it 

difficult for the CCC to understand the nature and the scope of its defence. 

As a result, the CCC forwarded a number questions to counsel for Choice FM 

to get clarity on pertinent issues.  

 
[21]  Most of the questions asked related to the key principles of a community 

sound broadcasting service, namely:— independence, governance and 

service. Counsel was requested to furnish the CCC with written 

supplementary submissions on specific questions mainly to respond to the 

allegations that the Thulamela community neither owned nor controlled 

Choice FM. The submissions were duly submitted and the CCC is indebted to 

counsel for his assistance. 

 
[22]  As some of the questions and issues discussed elsewhere in this judgment 

overlap, it shall serve no purpose to repeat them. I have selected only those 

I considered were strictly necessary but for the sake of completeness they 

shall be quoted verbatim. 

 

[23]  To the question: Was the Board of Directors for Choice FM elected by the 

community of Thulamela? the Respondent recorded the following response: 



 

9 
 

 

“The Board members of Choice FM are elected through member 

organizations who are beneficiaries in Schedule 2 of the Mutsindo 

Community Media Trust. We have member organizations who each 

hold elections and nominate/elect a member and thus submit their 

representative member to the Board of Choice FM (See annexure 2.2 

of the nomination forms). Each of the beneficiary has a permanent 

seat in the Board of Choice FM and thus through their own internal 

process would nominate and second a representative from their 

organization to occupy that seat: 

 

Clause 4.3 of our service licence refers: The Licensee shall hold AGMs 

for the following purposes (3) To elect members of the controlling 

structure e.g., Board of Directors, Trustees etc. subject to the 

Licensees founding documents. The process above is in accordance 

with our founding documents.” 

 
[24]  The question: Does the community of Thulamela own Choice FM or not? 

Please substantiate your answer with evidence, prompted the following 

response: 

 

“The definition of community broadcasting in the EC Act (d) refers 

community broadcasting service may be funded by donations, 

grants, sponsorship or advertising or membership fees, or by any 

combination of the aforementioned. Our reading is that if there is an 

inclusion of membership fees in the funding of the radio station, this 

would be under the assumption that there is membership of the radio 

station and/or licensed entity. The Board of Choice FM is made up of 

representatives from the member organizations who are 

beneficiaries under Schedule 2 and reside within Choice FM coverage 

area, and thereby control “own” Choice FM. 

The “ownership” of broadcasting community service is through the 

controlling structure. The representative are nominated and elected 

from community members and are there to represent their 



 

10 
 

aspirations accordingly since the whole community cannot sit in the 

controlling structure.” 

 
[25] The next question was: Please provide evidence of community participation 

by the members of Thulamela community in respect to programming for 

Choice FM? This question arose from, inter alia, an allegation from the 

Complainant that the last AGM for Choice FM was held in 2015. The allegation 

proved to be without foundation as can be seen from the response on behalf 

of Choice FM. 

The response was: 

“We have in the bundle included the attendance register on page 21 - 

22 and 28 and 29 of the bundle. Please note that we are unable to 

retrieve the minutes thereof. But we have the community 

programming committee for 2021 as annexure 1.3 and attendance 

register thereof because of change of station manager.” 

 
[26] To the question: How many Annual General Meetings (AGMs) were held, 

wherein there was community participation since the inception of Choice FM? 

Please substantiate your answer with evidence. 

The response was:  

“The radio station went on air in October 2016 and had to operate a 

full financial year in order to report back on the operational and 

financial performance of the station. The financials are normally 

prepared after four (4) to six (6) months after the financial year end, 

hence the first AGM was in 2018 to report back on the 2017 financial 

year.” 

 
[27] Counsel for the Respondent then explained that AGMs’ were held again in 

2019 and 2021. In 2020 no AGM was held because of the COVID-19 pandemic. 

He then referred the CCC to pages 43 - 47, and 65 - 66 of the bundle. 

 



 

11 
 

[28]  The pages 43 - 47 contain the agenda, the minutes as well as the attendance 

register of the AGM that took place on 21 October 2018. Pages 65 and 66 is 

a record of the proceedings of the AGM in 2019. 

 

9.  CONCLUSION  

 

[29]  An analysis of the facts above, shows that there is indeed a semblance of 

community participation in the affairs of Choice FM. Similarly, ownership of 

the station appears to be in the hands of the Community. But appearances 

and the reality are two different things. I say this because Choice FM 

provided the CCC with photographs in support of its contention that the 

station does include the community in its affairs. However, apart from 

captions such as “Community Engagement”, there is nothing to indicate the 

nature of the engagement or involvement and the identity of the community 

involved. Notably none of the photographs are linked to any of the AGMs 

that took place in 2018, 2019 and 2021. The photographs are, therefore, 

unfortunately of no assistance in proving community participation. 

 

[30]  At the AGM of 21 October 2018, in particular, it seems to me, that the focus 

was on the welfare of the beneficiaries rather than on the participation of the 

Community of Thulamela in the affairs of Choice FM. On page 44 of the 

bundle, item 3 in the minutes refers to the introduction of the beneficiaries. 

Item 6 on page 45 is subtitled “Updates from beneficiaries”. The update 

then reads thus: 

“All Board members reported that they were grateful for the station’s 

existence and this has uplifted the profile of their organizations and the 

relationship they have with the communities they serve and wish for a longer 

and sustainable longevity of the station.” 

 

[31] The above gives an impression that although the meeting was labeled an AGM, 

apart from the station’s report, which, in fairness to the Respondent is 

impressive, the meeting was really about the beneficiaries. 

 



 

12 
 

[32] Notably, there is no indication on the papers of how the meeting was publicized 

and how the participants in the AGM were invited. So, although documentary 

evidence was provided as proof of community ownership and community 

participation the so-called evidence was far from convincing. I say this for the 

following reasons: 

 

32.1 In Respondent's own version the community is represented in the 

controlling structure through a collage of beneficiary organizations. 

 

32.2 By their very nature, these beneficiaries cannot represent the whole 

community but only a section thereof. 

 
[33] Similarly, a perusal of the minutes of the AGM dated 30 October 2019, on 

pages 65 and 66 leads to a similar conclusion, that the beneficiaries are almost 

usurping the position or functions of the community. 

 

[34] On page 66 under item 6 - 

”Updates from Beneficiary organizations”, it is recorded: 

“There was overwhelming support and show of confidence in Choice FM by 

beneficiary organizations who acknowledged and complimented the excellent 

work done by Station Manager under the period under review.” 

 

[35] From this it can be deduced that it is the beneficiaries who dominate the 

proceedings of the AGM even as participants, while the role of the rest of the 

community members is relegated to the background. This is also supported 

by the attendance register on pages 46 and 47. The attendance register is 

divided into four headings namely:- 

Names; Organizations; Cell Number;and Signature 

Notably, there are only three names of people who apparently do not 

represent any organization. This gives an impression that members of the 

community who do not belong to any organization are not likely to take part 

in the affairs of the station. Lastly, in both AGMs in 2018 and 2019 there is no 

indication of how the participants came to know about the meetings. 



 

13 
 

 

[36] It is important to state that there is more than enough evidence to show that, 

to its credit, Choice FM, is doing excellently in the area of “ploughing back to 

the community.” Its concern for human welfare cannot be doubted. That, 

however, is different from community participation in the affairs of the station. 

The key in running a successful community radio station is to let the 

community run the station and not run it on behalf of the community. 

 
[37] Beneficiaries mostly play a passive role in the affairs of a benefactor, (in this 

case a Community Broadcasting Service). On the other hand, community 

members are expected to fully and meaningfully play a role in every area of 

running the affairs of the station. They are expected to be involved in all 

operations, making decisions on management, policy, programming etc. They 

also elect members of the Board at the Annual General Meeting. Their input 

is, therefore, felt in every area of the business of the broadcaster. But the 

community members must form part of the broader community not a section 

thereof, as appears to be the case in this matter. 

[38] Although it can be argued that the beneficiaries are part of the community, in 

the present case, it is doubtful that they can be said to represent the 

community. At best, the representatives on the governing structure represent 

the individual beneficiary organizations (which is just a section of the 

community), not the community as a whole. 

This bears repetition as it was not even clear how Choice FM selected the 

beneficiary organizations it chose to assist.  

 

[39] It appears that the beneficiary groups are picked at random. If that is so they 

cannot possibly be representing the community of Thulamela. So, the fact that 

the beneficiary members are represented in the Board does not mean that 

they represent the community of Thulamela. 

 
[40] For the above reasons I would uphold the complaint with regard to lack of 

community participation and lack of ownership of the station by the 

community. 



 

14 
 

 

[41] With regard to policies dealing with programming, the Respondent denied the 

allegation that there was none, and then added a puzzling response to the 

effect that the station had  

“teething challenges in relation to having policies as explicit as the 

ones required by the regulations concerned.” 

 
[42] Such a vacillating response is not reassuring at all, especially because there 

was no attempt by the Respondent to explain it. More importantly, counsel for 

the Respondent did not take the opportunity to explain the statement or put 

it in perspective when he was asked to make additional written submissions. 

 

[43] The only reasonable conclusion is that the Respondent found it necessary to 

phrase its defence in the manner that it did because there are no programming 

policies.  

[44] The above is a lame defence as the nature of the “teething challenges” were 

not even explained anywhere - either in the pleadings or in the submissions. 

So too is the fact that Choice FM is only a few years old. Similarly, the fact 

that the applicable regulations were enacted after Choice FM had been issued 

with a licence, can never be a valid defence. All licensees are expected to be 

vigilant and keep abreast of the changes of the laws that affect them as they 

must operate within the law. For that reason, I would uphold the complaint. 

 

10. PROGRAMMING COUNCILS/COMMITTEES 

 

[45] The complaint relating to programming  

councils/committees are inextricably linked to the complaint about lack of 

community participation and ownership. The very same community that the 

Respondent alleges takes part in the affairs of the station is the same 

community that forms programming councils/committees. In other words, the 

programming committees/council comprise members of the beneficiary 

groups, which in my view, do not represent the community. For that reason, 

I would uphold the complaint in this regard. 



 

15 
 

11. FINDING  

 

[45] In the result, with reference to the complaints hereunder, the CCC makes the 

following finding: 

45.1 Schedule 1 Regulation 10A (7) (d) of the Regulations on 

Standard Terms and Conditions for Class Licences as amended 

on 30 March 2016-  

“The Board of Directors/Trustees and Station Management must not 

occupy dual roles with regard to being managers/presenters at the 

radio station” - The allegation is that Mr Shonisani Muleya is occupying 

dual roles as a presenter, part of management and Trustees of Chioce 

FM - The Respondent admitted the non compliance and Mr Muleya 

resigned from the station. - 

The complaint is upheld. 

45.2 Regulation 13(1), (2) and 5 of the Community Broadcasting 

Services read with Schedule 1 Regulation 10(A) (7)(a) and (b) 

of the Standard Terms and Conditions Regulations for Class 

Licences as amended  

reads: 

“(a) A Licensee must be owned by Community members with the Board 

of Directors as custodian of the Licence.”  

(b) A Licensee must encourage the community members within its 

coverage area to participate in ownership, management of a 

television station or a radio station.” - 

Two allegations flow from this, namely:- 

• Choice FM is not owned by Thulamela community members. 

• The Board of Trustees of Choice FM do not allow community 

members to partake in the affairs of Choice FM - 



 

16 
 

Although there is a semblance community participation, reliable 

evidence shows that the purported “community representatives,” 

actually represent only a section of the community.  

For that reason, the complaint is upheld. 

 
45.3 Regulation 10(1) of the Community Broadcasting Services 

Regulations of 2019 - 

“Majority of programmes, news bulletins, and current affairs broadcast 

by a Community Broadcasting Service must be local originating 

programmes.” - The allegation is that Choice FM does not broadcast 

local originating programmes. It is alleged that most of the content 

produced is not from the coverage area as Choice FM is dependent on 

programming by Energy FM for news bulletins, current affairs, sports 

programmes and breakfast shows. The Respondent denied this 

allegation and the Complaint failed to substantiate the allegation. 

The complaint is not upheld. 

 

45.4  Regulation 10(3) of the Community Broadcasting Services 

Regulations of 2019 - 

“A Licensee must have policies dealing with programming matters that 

include, among others,  

(a) mechanisms for community participation; 

(b) programming format; 

(c) language policy.” 

The allegation is that Choice FM does not have policies dealing with 

mechanisms for community participation, programming format and 

language policy - No valid defence was raised. 

The complaint is upheld  

 



 

17 
 

45.5 Regulation 13 (3) and 4 of the Community Broadcasting 

Services Regulations state: 

“(3) A Licensee must establish programming councils/committees to 

enable community members to participate in the selection and 

provision of programmes.” 

“(4) The programming councils/commitees must be representative of 

different interest groups within the community served such as youth, 

women, or people with disabilities.” - 

The allegation is that the radio station does not have programming 

committees, which enables community members to participate in the 

programming of Choice FM. Although this was denied there is ample 

and reliable evidence to suggest that individuals who may be in the 

programming councils/committees represent only a section of the 

community. -  

As a result, the complaint is upheld. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

18 
 

12. ORDER 

 
[46] The CCC recommends the following order to be issued by ICASA against the 

Respondent  

 
46.1 The Licensee is directed to desist from any further contravention of the 

above-mentioned regulations; 

 

46.2 The Licensee is directed to take the following remedial action: 

46.2.1 convene an AGM at which an election of members of the Board 

shall take place, within 45 days after ICASA has published its 

Finding and Order; 

46.2.2 give notice to the public of the AGM concerned by announcing 

the venue, date and time of the AGM on air, once at the end 

of news bulletins, daily, one week before the date of the 

meeting. 

46.3 The Licensee is directed to pay as a fine an amount of R15000 in 

respect of non compliance mentioned in paragraph 46.1 

above. Such fine to be paid within 30 days after ICASA has 

published its decision. 

 

 

 

 

_____________________ 

Judge Thokozile Masipa 

CCC Chairperson 

 

 



 

19 
 

 

 

 

 


